Forside > Atletik, OL London 2012 > OL LONDON – Bube bliver i Bagsværd (2)

OL LONDON – Bube bliver i Bagsværd (2)

”Men som det har formet sig, så er det min plan at være professionel løber hele vejen fra nu og frem til OL i Rio de Janeiro i 2016″

I 1997 satte Wilson Kipketer verdensrekord på 800 meter med 1.41,11 minut; den gang lignede han en mand, der ville kunne løbe under drømmegrænsen for distancen på 1.40 minut, men et meget alvorligt anfald af malaria i vinteren 1997-1998 gjorde, at Kipketer aldrig siden kom op på samme niveau som i 1997.

Året efter, i 1998, skrev jeg en bog om Wilson, der jo flyttede til Danmark i 1990 sammen med skolekammeraten Robert Kiplagat Kiptanui, der få år senere gjorde fin karriere på 1500 meter under navnet Robert K. Andersen.

I bogen om Wilson ligger det som en underliggende tese, at hans niveau kommer en dansker aldrig i nærheden af. På det tidspunkt – og helt frem til 2011 – var den hurtigste tid af en ikke-indvandret dansker den forrige danske rekord på 1.47,1 minut af Svend-Erik Nielsen fra Helsingør.

De seneste 2 sæsoner har bragt Bube frem på et for danske forhold uvant højt niveau

Men da den unge træner i Bagsværd AC, Johnny Bagge, efter inspiration fra landstræner (og tidligere eliteløber i 400 meter hækkeløb for AGF) Frank de Paoli, fik overbevist Andreas Bube om, at hans fremtid var mere lysende på 800 meter end på 400 hæk-distancen, skete der ting og sager.

Andreas’ fremskridt på 800 meter ser således ud:

2008 1.57,20
2009 1.48,48
2010 1.49,58
2011 1.45,04
2012 1.44,89

Skader i 2010 gjorde, at transformeringen tog længere tid end forventet. Men det fremgår med al tydelighed, at de seneste 2 sæsoner har bragt Bube frem på et for danske forhold uvant højt niveau. Og det seneste år har Andreas Bube været løber på fuld tid og dermed investeret alt i at forbedre sig.

”Jeg bor hos mine forældre her i Bagsværd, så på den måde får jeg råd til at koncentrere mig om træningen og konkurrencerne,” konstaterer Andreas med et smil.

Tidligere hed det sig, at efter OL ville han gå tilbage og læse videre. Bube har netop afsluttet en bacheloruddannelse som datamatiker i foråret.

”Men som det har formet sig, så er det min plan at være professionel løber hele vejen fra nu og frem til OL i Rio de Janeiro i 2016. Det er rart og nemt at bo hos mine forældre, men det må nu gerne ændre sig. Forudsætningen er jo bare, at det skal finansieres,” siger Andreas Bube.

”Lige nu koncentrerer jeg mig om OL-forberedelserne. Men efter sæsonen skal vi i gang med at opsøge mulige sponsorer. Forhåbentlig vil Nike Denmark, som jeg har en aftale med, gerne fortsætte, men lige nu er det jo også ret begrænset, hvor stort et navn jeg i virkeligheden er i atletikken.

Min amerikanske manager, Paul Doyle, arbejder med at skaffe mig adgang til stævnerne. Hans arbejde er at få mig med til stævner, mens der er andre, der skal gøre noget i forhold til de danske firmaer, der kunne være en mulighed som sponsorer. Selv om han er amerikaner, så ligger de store stævner jo fortsat i Europa, og håbet er, at efter OL kan jeg komme til start i Diamond League-stævnerne. Lige nu har jeg ingen konkrete planer lagt,” siger Andreas.

Med en horisont for karrieren på yderligere 4 år som professionel løber, og med Bubes udvikling de seneste par år som pejlemærke, så kan det såmænd godt være, at han støder mod præstationsloftet ved dette OL, når semifinalerne muligvis kræver en tid i den lave ende af 1.44 (”Jeg tror, det kræver en tid på 1.44,5 – 1.44,7 at gå videre, og skal der sættes personlig rekord, så kan jeg også gøre det,” siger han med fortrøstning) – men på sigt er der givetvis stof i Bube til at løbe 1.42-1.43 i de kommende år.

Han er i øvrigt et godt billede på dansk idræts sammenhængskraft

”Rio er målet. I de mellemliggende sæsoner tager jeg naturligvis EM og VM med, når de stævner ligger der,” siger Andreas Bube.

Han er i øvrigt et godt billede på dansk idræts sammenhængskraft. På Bagsværd Stadion træner han samtidig med, at motionister og børn er i gang. Og når det passer sammen, kan han godt finde på at indlægge dyster mod de unge løbere som en del af sit træningsprogram.

”Det kan være, når jeg løber 400 meter-intervaller. Så kan de give pace på de sidste 100 meter, så jeg på den måde får lidt højere kvalitet – og for dem er det jo også sjovt, når de kan løbe fra mig,” siger Andreas Bube.

Han rejser til London 3. august ved middagstid. Og han håber, at han først ’får fri’ 9. august, når finalen på 800 meter er afviklet.

”Når jeg er færdig, vil jeg selvfølgelig følge de danskere, der er i konkurrence. Men egentlig har jeg det indtil da bedst med at følge med via tv, i stedet for at sidde på stadion og blive alt for kold eller alt for varm,” siger Andreas Bube.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

