Forside > Atletik, OL London 2012 > OL LONDON – Bube bliver i Bagsværd (1)

OL LONDON – Bube bliver i Bagsværd (1)

”Her i Bagsværd har folk egentlig altid kendt mig, større er byen jo ikke. Men jeg har da været ude for, at folk i bussen siger ’held og lykke’ på det seneste. Det er kun positivt og meget sjovt at prøve.”

Andreas Bube smiler gennem telefonen. Som han gør meget, og som – kunne man anføre – han også har masser af grund til for tiden; om en uges tid tager han til De Olympiske Lege i London, og med sin sensationelle deltagelse ved EM i atletik for nogle uger siden, har Andreas fået en anden status blandt deltagerne.

I Helsinki blev det nemlig til sølv på 800 meteren, og lige med ét indfriede Andreas Bube en helt masse af de ambitioner, hans omgivelser har haft på hans vegne – ambitioner, der kunne virke urealistiske, indtil Andreas med en fræk spurt indenom konkurrenterne 29. juni lidt efter 19.30 fik det hele til at se så legende let ud.

For eksempel er Andreas ikke tilfreds med løbet i Monaco, for tiden kunne efter hans vurdering godt have været bedre

Sølv ved EM, og senest sidste fredag en ny personlig rekord på distancen med 1.44,89 ved Diamond League-stævnet i Monaco. Det ser lyst og lovende ud. OL venter som sagt lige om hjørnet, og i bussen bliver Bube nu genkendt uden for Bagsværd.

Men selvfølgelig er tingene ikke bare sort-hvide. For eksempel er Andreas ikke tilfreds med løbet i Monaco, for tiden kunne efter hans vurdering godt have været bedre, og en placering i det stenhårde felt som nummer 10 (og sidst) indfrier heller ikke hans ambitioner – forbi er den tid, hvor en plads på startlisten var nok, nu drejer det sig om at komme videre.

“Man kan måske sige, at min form er rigtig, rigtig god. Men min krop var træt”

”Nej, jeg var ikke tilfreds med den tid. Men set i bakspejlet var det okay, for jeg var ikke helt frisk i Monaco. Jeg har trænet meget hårdt op til løbet, fordi det hele er lagt til rette med henblik på OL. Men jeg synes, at både tid og placering godt kunne have været bedre. Man kan måske sige, at min form er rigtig, rigtig god. Men min krop var træt. Jeg var helt klar i hovedet til opgaven, men fysisk manglede jeg overskud,” siger Andreas.

Den første omgang i Monaco blev ført an af ’haren’ Matthew Scherer i 49,55 sekunder, men Bube vurderer, at han passerede de 400 meter i 52 sekunder – og det er egentlig ganske fint.

”Men jeg mangler et par procent på de sidste par hundrede meter, og på opløbsstrækningen giver jeg nærmest op. Det var ikke så godt,” siger Bube.

Den hårde træning er blevet udført i Sierra Nevada i Spanien, hvor Andreas og hans træner, Johnny Bagge, tog ophold i 5 uger kun afbrudt af turen til Helsinki for at være med ved EM.

I Spanien blev der trænet godt og grundigt igennem, og det foregik i tynd luft – altså i højderne, hvilket har en aerob effekt og dermed giver en fordel i udholdenhedsidræt.

“Jeg får ikke lejr-kuller, så længe der bare er forbindelse til internettet”

”Det fungerede rigtig fint at være dernede. Det var et skisportssted, men sneen var selvfølgelig væk, så der var ikke så mange andre end os, der trænede der – vi var meget for os selv, men fik på et tidspunkt selskab af Andreas Bueno (1500 meter-løber fra Aarhus 1900). Men selve det at være på træningslejr har jeg ingen udfordringer med. Jeg får ikke lejr-kuller, så længe der bare er forbindelse til internettet,” griner Andreas Bube.

I disse dage befinder han sig i Bagsværd, hvor han altid har boet, været medlem af den lokale atletikklub og trænet på Bagsværd Stadion. Det er noget af en kontrast til de spotlight-fyldte omgivelser i London, men det passer Bube bedst sådan.

Fredag aften så han åbningsceremonien på TV. Det var i hvert fald hans plan, da vi talte sammen tidligere på dagen. Og han udtrykte forventning til at være med i den danske trup og være en del af den olympiske familie – men Bube udtrykte også en nøje fokusering på at gøre, hvad der tjener hans egne ambitioner bedst.

“Jeg har jo ikke prøvet at være til OL før, men det passer mig altså bedst at forberede mig herhjemme”

”Jeg tager til London den 3. august, og jeg glæder mig til at møde de andre atleter i lejren. Jeg har jo ikke prøvet at være til OL før, men det passer mig altså bedst at forberede mig herhjemme,” siger Bube.

Det gør han ved at træne med ekstremt høj kvalitet et par gange om ugen, men i øvrigt trappe ned på mængden frem mod det første løb på OL-stadion 6. august. Semifinalerne ligger den 7. august, og i den bedste af alle drømme skal Bube løbe finale 9. august.

”Men for at komme i finalen, så skal der altså være medvind for Bube hele vejen rundt i semifinalen,” som han udtrykker det.

Andreas er gået fra træning 11 gange ugentligt til at træne 1 gang om dagen i denne uge, hvor der er super-kvalitet et par gange, men andre dage er det ’blot’ en løbetur for at holde sig i gang.

”Mængden er mindre, men kvaliteten er høj et par gange om ugen. Torsdag var det med vægten lagt på 3 x 500 meter intervaller i konkurrencetempo. En lang pause på 12 minutter mellem hvert interval, og så gik de første 2 på 65 sekunder, hvilket svarer til 52 på en 400 meter og altså en 800 på 1.44. Og på den sidste skruede jeg så op på de sidste 200 meter, som gik på 25,0,” forklarer Andreas.

”Så gør det altså ondt. Men det skal det jo også, for det gør det jo, hvis jeg skal gå videre til en finale ved OL. Målet er helt klart, at jeg går i semifinalen, det vil jeg tro kræver en tid på 1.46, og hvis det indledende heat ikke går hurtigere end det, og i øvrigt løbes nogenlunde jævnt, så er jeg ikke i tvivl om, at min spurt er bedre end de fleste andres,” siger Andreas.

Et kig i hans ’bagkatalog’ forklarer dette. Bubes bedste tid på 100 meter er på 11,06 sekunder, og han har nappet 200 meteren på 21,68 sekunder. Det matches næppe af mange OL-løbere på 800 meteren i London.

Afrikanerne vil formentlig bare ud over stepperne; de lægger fra land og vil hamre afsted

”Til gengæld er der altså udsolgt i spurten, når tempoet er meget højere. Og det vil kræve en tid på 1.44,5-1.44,7 for at komme i finalen på tid (de bedste 2 fra hver semifinale samt de 2 hurtigste tider går til finalen, LW), så der skal alle ting altså passe. Jeg har det sådan, at hvis jeg skal sætte PR for at gå videre, så kan jeg godt gøre det. Men niveauet har altså været skræmmende højt på distancen i år,” siger Andreas Bube.

Han har en forestilling om, at semifinalerne vil foregå ved, at der bliver fløjtet til afgang:

”Afrikanerne vil formentlig bare ud over stepperne; de lægger fra land og vil hamre afsted – især Rudisha (verdensrekordholderen, LW) vil gøre alt for at undgå slagsmålene, så hvis jeg kommer i heat med ham, bliver det et hurtigt løb,” siger Bube.

Den 24-årige københavner gør sig naturligvis mange forestillinger om OL-løbene. Men også om, hvad der skal ske efter legene. Det beskriver jeg i anden del af interviewet i morgen.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

