Forside > Cykling, Tour de France 2012 > TOUR – High Noon

TOUR – High Noon

Vogt Dem for at være Prøveklud for Patenter, der endnu ikke har fundet almindelig Anerkendelse. Der udtages Verden over flere Hundrede Patenter aarlig paa Cyclevæsenets Omraade, og her i Landet er vi ogsaa ganske godt med som Opfindere, men de allerfleste af disse nyopdagede Herligheder fører kun en stakket Tilværelse. Jo mindre kompliceret en Maskine er, des bedre. Lad Dem ikke vildlede af, at Fabrik-Katalogerne stærkt anbefaler en ny Konstruktion eller et nyt Patent, men se udelukkende hen til, om Nyheden er anerkendt gennem Brugen. Det sker jo nemlig stundom, at selv 1ste Klasses Fabriker søger at poussere en Nyhed, fordi der er brav Fortjeneste paa den.

(Af Sylvester Hvid’s Cycle-Haandbog, s. 20)

Søndag, og i Frankrig er L’Équipe udkommet med et stort interview med Chris Froome om tilværelsen som løjtnant på Sky.

”Hvis jeg har på fornemmelsen, at vi (Sky) er ved at tabe Tour’en, vil jeg følge de stærkeste konkurrenter, Evans og Nibali, for at fastholde vore chancer og sikre tilstedeværelsen af Sky,” siger Froome om udsigterne før resten af dette års løb.

Andetsteds i interviewet fortæller briten, at det er vanskeligt for ham at være hjælperytter for Bradley Wiggins; af dette må man forstå, at Froome anser sig selv for at være den stærkeste af de to – og af alle Tour-rytterne.

Froome er den stærkeste i feltet, når det drejer sig om bjergene

Det er ikke kun ham selv, der mener det. Den Tour-fraværende Radioshack-dirigent Johan Bruyneel udtaler til Sportwereld, at Froome er den stærkeste i feltet, når det drejer sig om bjergene.

”Froome er i virkeligheden den stærkeste konkurrent (til Wiggins, LW). Han er også mere frisk end Wiggins, som har været på samme niveau siden Paris-Nice. Froome kom først op på dette niveau i (Critérium du) Dauphiné,” siger Bruyneel.

Forleden var det Bjarne Riis, der gav bålet næring ved at pege på, hvordan Sky kan skifte kaptajn midt under etapeløbet. Det har Riis jo et vist kendskab til fra 1997, da han ved Tour-starten regnede med, at han var kaptajn på Deutsche Telekom kun for at finde ud af, at det var han ikke ved afslutningen i Paris tre uger senere.

I Guardian i dag peger den skarpe reporter William Fotheringham på tvekampen som et traditionelt element i cykelsportens historie. Forleden refererede jeg til den meningsudveksling, der fandt sted mellem frøken Froome og fru Wiggins på twitter.com, og anledningen til denne kontrovers, nemlig Froomes ryk væk fra Wiggins, er blevet analyseret forfra og bagfra af alle, der beskæftiger sig med Tour de France 2012.

Men det er ikke kun angrebet forleden, der giver anledning til overvejelser. Det er i særdeleshed sidste års Vuelta, der spøger: Her ankom Sky med såvel Wiggins som Froome rekonvalescerende og derfor uvisse om deres formåen. Wiggins var styrtet i Tour de France og havde brækket kravebenet, Froome havde haft sygdom.

Wiggins var ikke stærk nok, og Froome var for længe låst

Målet var dog klart: Wiggins var kaptajn og skulle satse på at vinde, Froome var løjtnant og skulle hjælpe kaptajnen. Altså akkurat samme set-up som i år.

Men Wiggins var ikke stærk nok, og Froome var for længe låst, og endte derfor med at blive nummer 2 i løbet med en deficit på 13 sekunder til vinderen Juan José Cobo, men 20 sekunder foran Wiggins. Og spørgsmålet lige siden har været, om Froome ikke kunne have vundet løbet, hvis Wiggins og Sky havde sat ham fri fra taktikken?

Jeg ved godt, hvad jeg tror. Men jeg ved også godt, hvad jeg håber…

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: