Forside > Cykling, Uncategorized > SPORTSJOURNALISTIK: Jeg har været Brian Holm

SPORTSJOURNALISTIK: Jeg har været Brian Holm

Det var helt ærligt en af de mere muntre sider ved at være udsendt til det store løb at få 20-30-40 minutter i mere eller mindre enrum med Van der Holm

Søndagens udgave af TV2 News-programmet ’Presselogen’ fortalte en historie, som for de færreste sportsjournalister kan være en nyhed.

Derfor kan historien sagtens være interessant nok.

Men det er en offentlig hemmelighed, at det ikke er John ’Faxe’ Jensen, der skriver klummer i BT (se beskrivelse i bunden af linket), at det ikke er Bjarne Riis, der skriver cykelklummer i Ekstra Bladet, hvor det heller ikke er Niklas Bendtner, der egenhændigt fortæller, hvor modig han er i en klumme.

De store stjerner – nåja, nogle er måske også knap så store – bliver derimod håndført af journalister eller redaktører på den enkelte avis.

Deraf overskriften på denne blog. Jeg var nemlig i et par år Brian Holm for Ekstra Bladet. Under Tour de France 2009 og 2010 var det primært mig, der skulle sørge for at få hans ord skrevet ned, så de blev til en klumme.

Avisen havde lavet en aftale med Holm om, at han skulle levere 6-8 klummer (sådan husker jeg det) under de godt 3 ugers intensive cykeldækning i Frankrig. Og det var helt ærligt en af de mere muntre sider ved at være udsendt til det store løb at få 20-30-40 minutter i mere eller mindre enrum med Van der Holm, som jo er en helt fænomenal karakter i min bog.

Nu havde jeg søndag ikke mulighed for at se programmet. Men det har jeg fulgt op på her til morgen via nettet (det kører fra godt 7 minutter henne, og indtil 18 minutter), og det er jo en ganske særlig fornøjelse at udsætte sig for at høre 4 salvelsesfulde chefer fra den ganske selvoptagede danske medieverden forholde sig til det, der (min påstand) for ingen af dem kan være en nyhed.

Disse noget misfornøjede, råt klippede citater blev af cheferne brugt som belæg for, at BT’s og Ekstra Bladets købere føler sig snydt

Politikens chef, Anne-Mette Svane, og TV2’s Michael Dyrby gjorde sig til talsmænd for, at BT og Ekstra Bladet bør navngive, at klummerne af ’Faxe’, Michael Rasmussen, Bjarne Riis, Stig Tøfting og så videre skulle forsynes med en ekstra by-line – altså i mit et par år gamle tilfælde ’Brian Holm skriver eksklusivt i Ekstra Bladet via Lars Werge’, eller sådan noget.

Det kan man selvfølgelig sagtens argumentere for, sådan i troværdighedens navn. TV2 News havde spurgt nogle tilfældigt udvalgte i en voxpop fra et indkøbscenters bodegatorv, og disse noget misfornøjede, råt klippede citater blev af cheferne brugt som belæg for, at BT’s og Ekstra Bladets købere føler sig snydt.

”Det bør I tage dybt alvorligt,” rungede Dyrby mod de to avisers Olav Skaaning Andersen og Miki Mistrati, og førstnævnte ville ikke afvise, at der vil ske forandringer fremover.

Hvad der er mere interessant, og hvad der på intet tidspunkt blev problematiseret i debatten, er selve metoden: At en avis køber ’et navn’ til at skrive klummer. Og det handler jo om redaktionel linje, og om de enkelte journalisters mulighed for at kunne agere frit i deres special- og stofområder.

I sin tid blev jeg spurgt, om Ekstra Bladet skulle forsøge at lave en aftale med Bjarne Riis og Michael Rasmussen. Det skete kort efter, at jeg havde været ganske kritisk mod begge i 2006-2007, og jeg sagde, at jeg syntes ikke, det harmonerede med den linje, vi havde lagt på avisen over for cykelsporten og dens to mest dopingbelastede aktører in casu.

I denne bog fra 2007 går jeg tæt på Bjarne Riis’ og Michael Rasmussens på nogle måder identiske forløb og historier

Siden er Bjarne Riis tilknyttet Ekstra Bladet, og for at tage en mulig kritik i opløbet: Riis har jo indrømmet, han har lagt en anden stil for dagen – og Ekstra Bladet er et andet sted i dag i dækningen af den cykelsport, som også offentligheden har fået et andet syn på, end tilfældet var i 2000’erne.

Og Michael Rasmussen skriver for BT. Jeg synes, BT laver en god og solid dækning af sporten. Men Rasmussens troværdighed og historik bliver næppe udfordret af avisens journalister, når de senere samme dag skal ringe til ham for at få inputs til morgendagens klumme.

Det er jo den helt overordnede udfordring for sportsredaktionerne, hvordan journalisterne tackler netop de kilder, der er på samme lønningsliste – men måske nok til en højere sats – som de selv er. Allerede i indledningen til den her blog kunne opmærksomme læsere nok gennemskue, at min kritiske sans over for Brian Holm var overskuelig de par år, hvor han ’skrev’ i Ekstra Bladet.

Men hvordan medierne tackler deres klummeskribenter, deres ekspertkommentatorer (DR og TV2 har i denne EM-tid en sand hærskare af aktive fodboldspillere, trænere og ledere til at kloge sig på EM) i forhold til journalistikken både under begivenheden og efter aftalen er slut, er et vanvittigt interessant spørgsmål, som ’Presselogen’ jo kunne forsøge at besvare på et efterfølgende tidspunkt.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 23. juni 2012 kl. 10:26

Skriv et svar

