Forside > Cykling, Uncategorized > CYKLING: Verdens dårligste hold lidt endnu

CYKLING: Verdens dårligste hold lidt endnu

I ‘Drømmeholdet’ fra 2005 beskrev jeg udviklingen på Bjarne Riis’ cykelhold

Riis’ ambitioner om et vinderhold er forfærdelig langt fra at blive opfyldt

(Opdateret 14.02)

I vinteren 2001-2002 præsenterede Bjarne Riis sin ny formation på det hold, der dét år skulle hedde Team CSC Tiscali. Præsentationen fandt sted på Statens Museum for Kunst i Sølvgade i København, og det var ved den lejlighed, Riis formulerede visionen om, at hans hold skulle være verdens bedste. Ikke mere, ikke mindre.

Det vakte opmærksomhed, og det gav også anledning til løftede øjenbryn og overbærende smil i branchen. For Riis’ holdopstilling det år var ikke skræmmende – alligevel lykkedes det i løbet af et par sæsoner at gøre hans hold til det stærkeste, understreget eksempelvis af sejren i Tour de Frances holdkonkurrence i 2003, og understreget af holdets placering på UCI’s verdensrangliste.

Et kig på verdensranglisten på UCI’s World Tour må være nedslående læsning for Riis lige nu

10 år senere er meget forandret. Kun én af rytterne fra den gang er fortsat at finde i Riis’ tjeneste, nemlig Nicki Sørensen, som jo på mange måder inkarnerer netop hold-filosofien og cykelsportens indbyggede hierarki med stjerner og vandbærere og sidstnævnte gruppes ganske få chancer for at høste hæder…

Men et kig på verdensranglisten på UCI’s World Tour må være nedslående læsning for Riis lige nu. Den seneste opgørelse er fra 29. april, og der vil følge en ny i næste uge, når Giro d’Italia er gjort færdig, og de indkørte placeringer kan kategoriseres.

De øverste 3 af de 18 hold, samt Team Saxo Bank, er fordelt med disse pointtal:

1

1

OMEGA PHARMA-QUICKSTEP (OPQ)

BEL

547

2

2

LIQUIGAS-CANNONDALE (LIQ)

ITA

546

3

6

SKY PROCYCLING (SKY)

GBR

531

18

18

TEAM SAXO BANK (SAX)

DEN

32

Høsten fra Giro d’Italia er for Riis’ vedkommende heller ikke overdådig. På 3. etape sikrede J.J. Haedo sig en andenplads i spurten, på 4. etape blev mandskabet nummer 4 i holdtidskørslen, og det er sådan set dét.

Absolut middelmådige og sekundære placeringer i Italien. Holdets hjemmeside vidner heller ikke om fuldbragte triumfer i andre løb, men fortæller om ’angreb i Bayern Rundfahrt’…

Holdet har ligget i bund på ranglisten hele året. Riis’ ambitioner om et vinderhold er forfærdelig langt fra at blive opfyldt. Saxo Bank vil resten af sæsonen fortsat have dystre udsigter med henblik på en forbedring af placeringen på ranglisten. Som jo spiller en væsentlig rolle forud for tildeling af næste sæsons status.

(Note: I første ‘udgave’ skrev jeg, at Contador var tilbage i august. Det passer ikke, som Jes har skrevet i sin kommentar nedenfor. Contador er nemlig løst fra sin kontrakt, og dermed er der endnu længere udsigter for Riis til at finde en pointsluger i 2012)

Der er med andre ord masser på spil for Riis. Hans hovedsponsor, Saxo Bank, har ikke forlænget for 2012, og har således spændt Riis fast på pinebænken hen over endnu en sommer i Frankrig. Vi kan derfor forvente masser af indslag og overskrifter med temaet ’Overlevelse’ og ’Kurs mod afgrunden for Riis’ i de kommende uger. Contador siger, at han vil tilbage til holdet, men jeg tænker nu snarere, at han tørner ud for Movistar eller Radioshack-Nissan næste år, og hvad har Bjarne Riis så egentlig tilbage?

Med Contador ude af billedet lettes Riis’ lønudgifter betragteligt

Jeg hører dog, at økonomien er på vej på plads. Mit bedste bud, blandt andet baseret på at høre fra folk, der kender nogen, der kender nogen (dvs. rygter) – og så på rationalet set fra sponsorens side – er, at Saxo Bank gentegner sponsoratet. Med Contador ude af billedet lettes Riis’ lønudgifter betragteligt, og der er grund til at formode, at han lige nu er i gang med at revitalisere såvel holdet som dets idegrundlag.

I 2013 vil vi derfor se et dansk All Star-hold, bestående af stjerner som Jacob Fuglsang og Matti Breschel, der vender tilbage til Riis igen efter eventyr med absolut blandet udbytte hos henholdsvis Leopard-Trek og Rabobank.

Når jeg ovenfor skrev, at Contador måske tager til Radioshack-Nissan, skyldes det primært, at holdet har belgiske Johan Bruyneel som sportsdirektør. Han stod bag Contadors forvandling fra supertalent til Grand Tour-vinder, og det er nærliggende at se dem genforenet.

Det tyske fagmagasin TOUR sætter i denne måned fokus på Bruyneel, og har i den forbindelse en kort oversigt over hans karriere som rytter og sportsdirektør

Men ikke med Andy Schleck i samme trup. Og derfor er jeg ret overbevist om, at rygtet om Andy Schlecks comeback hos Riis bliver til virkelighed i 2013. Indtil i starten af denne uge troede jeg også, at rygtet om, at Andy faktisk ville gå uden storebror Frank (Fränk…) talte sandt, men efter storebrors noget melodramatiske exit fra Giro d’Italia er Frank Schleck en rytter, der har en stor fremtid bag sig i Bruyneels kartotek.

Det understreges også af, at Bruyneel lige nu kun vil forsikre en enkelt rytter, at han har plads på Radioshack-mandskabet i Tour de France; det er hverken lillebror eller storebror Schleck, men derimod temporytteren Fabian Cancellara

  1. Jes Hvid Mikkelsen
    26. maj 2012 kl. 12:01

    Interessant emne, men Lars, der er et par ting, jeg ikke helt forstår i din analyse. Contador er i dag kontraktløs, da han har karantæne, men udtaler til højre og venstre, at han snart underskriver med Bjarne. Denne nye kontrakt kommer næppe til at gælde for den resterende del af 2012. Hvad skulle formålet være med det? Jeg kan dårligt forestille mig, at Bjarne skulle skrive kontrakt med Contador for nogle få måneder for at få en Vuelta-sejr, der ikke engang giver point på kontoen. Så skal Contador blive, så må det blive for en længere periode. Mener dog samtidigt, at Contador kun kan være interesseret i at blive, hvis holdet forstærkes markant. Holdets styrke er ikke til, at Contador kan vinde TdF.

    Ingen tvivl om, at Contador er løntung, men han får næppe det samme i løn, som Andy og Frank tilsammen. Og skal Andy og Frank tilbage, så sker det vel ikke uden Kim Andersen – og vil Bjarne det? Som jeg kender Bjarne, er han en ærekær mand, og jeg tror ikke, at sådan lige tilgiver den ’faneflugt’, der for to år siden kostede ham ’verdens bedste cykelhold’ og i realiteten efterlod ham med den sidsteplads på verdensranglisten, du viser i dit indlæg.

    Bjarne stod for et par år siden med cykelsportens svar på Real Madrid. I dag står han med FC Nordsjælland (fine danske ryttere og et par enkelte udlændinge), som udgør et fint hold – bare ikke på højeste internationale niveau. Og jer ser ikke for mig, at Bjarne vil have et FC Nordsjælland – endsige FCK. Han vil tilbage på Real Madrid-niveau, og kan det ikke lade sig gøre, så tror jeg hellere, han kvitter. Jeg tror simpelthen ikke på, at Bjarnes ambitioner indfries med et dansk all-star-hold.

    Bjarne ønsker til enhver tid at vinde Tour’en. Helst hvert år. Det er Tour’en, der er ’cykelløbet’ for Bjarne. Og han har næppe tid eller økonomisk mulighed for at vente på at bygge en ny Hamilton, Basso, Sastre eller Schleck op over tre-fire år. Derfor satser han på Contador i spidsen for et markant forstærket SaxoBank (tror også de forlænger sponsoratet). Derefter vil Bjarnes nye juvel, Boaro, være klar som ny kaptajn.

    Det afføder dog det spørgsmål, jeg stillede dig for et par dage siden; hvorfor har Bjarne i dag så svært ved at tiltrække de ’tunge’ ryttere. Hvorfor sagde, Hushovd f.eks. nej tak til at indtage rollen som Cancellaras afløser. Hvorfor forsvandt Richie Porte? Hvorfor måtte Bjarne ’nøjes’ med Nick Nuyens som klassiker-specialist? Har Green Edge, BMC m.fl. bare så mange flere penge i kassen? Jeg ved, hvad vi i Tiscali sammen med CSC lagde i kassen for år tilbage, og budgetterne er givetvis en del større i dag, men helt bagud er Team Riis Cycling vel ikke. Eller er Bjarnes gode navn i professionel cykelsport og hans team-spirit-filosofi ikke længere nok?

  2. Jacob
    27. maj 2012 kl. 18:32

    udemærket svar, og studser over nogen af de samme ting i det oprindelige indlæg som dig. men jeg studser også over nogen ting ved dit svar.
    der er tydeligvis ikke taget højde for at saxo-bank ikke bare kan gå ud og forstærke holdet. de er nød til at satse på talenter, da de ganske simpelt ikke har den nødevendige økonomiske kapital. den tid med saxo-bank som en økonomik magt-faktor er væk. det betyder dog ikke at holdet ikke kan blive en magtfaktor igen, da strukturen og omdømmet er så stærkt. jeg tror også, modsat dig, at Riis ikke bare giver op når der kommer et bump på vejen. Han har hjertet med i det her hold. det er blevet hans livsprojekt, og det opgiver man ikke bare så let.
    og Boaro som kaptajn? han bliver aldrig kaptajn, manden kan jo ikke køre opad. Han minder en smule om Alex Rasmussen, og har nok også talentet til at nå hans nuværende niveau. men aldrig mere, men det er selvfølgelig også meget godt. Alex er heller ikke færdig med at udvikle sig, men det er en anden snak🙂

  3. Jes Hvid Mikkelsen
    8. juni 2012 kl. 18:33

    Så er den ged vist barberet. Tre år mere med Alberto. Smukt.

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: