Forside > Atletik, Motion, Uncategorized > MARATON: Favorit ved et tilfælde – Jeppe Farsøhts overvejelser før København 2012

MARATON: Favorit ved et tilfælde – Jeppe Farsøhts overvejelser før København 2012

Jeg fik lov at låne et af Jeppes fotos fra hans Facebook-side. Dette er taget i 2011 under Eventyrløbet i Odense

 

“Det er jo lige som blevet trukket ned over hovedet på mig, at jeg er favorit”

Dagens udgave af Politiken indeholder blandt andet en sektion, der hedder ’Copenhagen Marathon 2012’ – 16 sider med rutekort, vejledninger og beretninger om søndagens store danske motionsbegivenhed, maratonløbet i København, hvor der lige nu er knap 12.000 tilmeldte.

Jeg har tidligere beskrevet, hvorfor jeg ikke som planlagt – og åbenbart også tilmeldt – er at finde på startstregen i morgen. Til gengæld har jeg planer om at tage ind og se og heppe på løberne, som i min optik hver og én er en vinder i morgen.

Sektionen findes indeni ‘Lørdagsliv’ i dagens avis

Men den mand, der af de fleste tippes som det realistiske bud på den egentlige vinder, er horsensianeren Jeppe Farsøht. Den 33-årige løber skrev fredag på sin Facebook-profil:

Idag for præcis 15 år siden løb jeg mit første marathonløb i København i tiden 2.49.58. På søndag gør jeg det igen, men forhåbentlig lidt hurtigere🙂

Jeppe er en lille mand. Spinkel. Mager. Han ligner den ideelle løber, og han har siden sit første maraton løbet mindst ét maraton om året. I 2010 løb han sit hidtil hurtigste løb, da det i Rotterdam blev til 2.18,47, og det er denne tid, samt et godt, langt forår med god træning sammen med blandt andet OL-løberen Jesper Faurschou, der gør Jeppe til favorit i morgen.

Jeg ringede til ham. Vi havde aftalt, at det enten skulle være lørdag formiddag eller lørdag aften. Det blev formiddag, og Jeppe gik rundt derhjemme og havde besøg af sine forældre, der med deres forkølelser havde givet ham nervøsitet for, om de nu nåede at smitte ham inden løbet.

Men da vi talte sammen, erklærede han sig frisk. Og klar til løbet.

”Lige nu er klokken 11.06. Hvis I starter præcist i morgen, så har du om 24 timer løbet i 1.36 time – hvor langt er du så nået, Jeppe?”

”Så skulle jeg gerne være ude omkring 30 kilometer. Men det er svært at forudsige, hvordan løbet bliver afviklet. Og det er jo lige som blevet trukket ned over hovedet på mig, at jeg er favorit. Det er ikke den rolle, jeg nødvendigvis bedst bryder mig om,” siger Jeppe.

”Målet for mig er så god en placering som muligt. Tiden må komme i anden række. København er heller ikke kendt for at være et superhurtigt løb, og jeg tror, det er 20 år siden, en dansker sidst var under 2.20 timer i København, så for mig handler det i første række om at tilrettelægge løbet, så det bliver fornuftigt. Så må vi måske kæmpe om det til slut.”

”Netop i en konkurrence handler det vel om at tage bestik af konkurrenterne – men i et maraton skal man også passe på sig selv. Hvordan håndterer du den balance?”

”Nu har jeg jo løbet mange maratonløb, og det handler rigtig meget om rutine. Man skal stole meget på sig selv, og så kan det godt være, man må lade nogle af de andre løbe og stole på, at man nok skal hente dem senere. Det er selvfølgelig med den risiko, at jeg ikke ser dem igen..”

”Men jeg har altid forsøgt at lukke de andre ude. De skal være brikker i mit løb. Nogle, jeg skal styre mit løb efter – jeg skal forsøge ikke at blive en brik i deres løb.”

Jeppe lægger som nævnt ikke skjul på, at han har sine overvejelser i forhold til, at han er favorit. Det må så være, som det være kan – men at han er med i frontgruppen repræsenterer en anden udfordring også:

”Det giver løbet et helt andet oplæg, end hvis jeg skulle have løbet i Berlin. For dernede er en tid på 2.18-2.20 ikke automatisk en adgangsbillet til de allerbedste, og de har også en ’hare’ (= en pacer, der løber de første 18-25 kilometer i et givet tempo og så udgår, LW). Det tror jeg ikke, vi har i København i morgen, her skal vi selv skabe løbet.”

“I morgen tidlig står jeg op og spiser groft brød, måske rugbrød, med marmelade 2½-3 timer før løbet starter”

Kort efter interviewet fandt sted, skulle Jeppe af sted mod København. Han overnatter privat, og lige som for de tusinder af motionister er det sidste døgn også for ham en nervøst betinget ventetid, der giver mange tanker og overvejelser.

”Altså jeg spiser jo noget letfordøjeligt kød med pasta eller ris til aften. Og i morgen tidlig står jeg op og spiser groft brød, måske rugbrød, med marmelade 2½-3 timer før løbet starter. Så drikker jeg allerede fra nu en masse væske, blandt andet det sportsdrik, jeg skal have undervejs i løbet.”

“Jeg regner med at drikke vand ved de første depoter, og så øge sukkerkoncentrationen undervejs”

”Omkring selve løbet så håber jeg, at det ikke bliver alt for varmt i morgen. Jeg er ikke superglad for varme, men det kommer også meget an på, om der er sol – for så bliver det altså noget varmere i løbet af de 2-2½ time fra løbet starter, til vi er i mål, og det skal man både kunne håndtere fysisk, og så skal jeg jo også tage højde for det i forhold til, hvor meget sukkerblanding, der skal i sportsdrikken.”

”Jeg regner med at drikke vand ved de første depoter, og så øge sukkerkoncentrationen undervejs. Rent praktisk foregår det sådan, at man kan placere sine dunke med drik derude, men jeg er ikke klar over, om man må få nogle hjælpere til at udlevere det ved depoterne, for det ville selvfølgelig være det optimale,”  siger Jeppe Farsøht.

Endnu har han ikke planlagt flere maratonløb i 2012. Men han holder med løbet i morgen statistikken med at løbe mindst ét hvert år. Og i øvrigt har han kun én gang løbet langsommere end 3 timer.

”Men da var jeg også syg, så den tæller ikke rigtig,” forklarer Jeppe miséren…

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

