Forside > Motion, Uncategorized > MOTION: En endnu større beslutning

MOTION: En endnu større beslutning

Sagen er, at jeg aldrig har haft det så fedt med at løbe som i dette forår

Jeg har trukket stikket. Meddelt, at jeg ikke deltager i maraton i København, til Nykredit, der jo var så venlige at give mig et startnummer som tak for mange års mere eller mindre ligeværdigt bytteforhold mellem debet, kredit, overtræk og gebyrer – og den beslutning er modnet gennem et stykke tid, men blev truffet i aftes, fredag, efter en længere snak med Fruen.

Sagen er, at jeg aldrig har haft det så fedt med at løbe som i dette forår. Dags dato har jeg, inklusive turen i formiddag, løbet 80 ture siden nytår, det er blevet til 861 kilometer, og det er med en snittid på 4,48 min/km. Langt, langt de fleste af turene har været rigtig gode, jeg har masser af motivation og synes, det er dejligt, at jeg har fået flyttet mit tempo godt og solidt ned under 5/km.

Men som det næsten kan ses af opregningen, så har jeg ikke løbet de lange ture. En enkelt tur i marts måned var over 25 kilometer, jeg har løbet 23 i starten af april, og jeg løb ½-maraton i midten af april.

Lysten til de endnu længere ture, der nødvendigvis må foregå i et langsommere tempo, er der simpelt hen ikke lige nu. ½-maraton er sjovt, og jeg overvejer at løbe et senere på foråret. Men mit temperament lige nu er ikke – har i foråret ikke været – til at løbe langsomt og langt.

Derfor tror jeg ikke, at jeg har ballast til at løbe en maraton om godt 14 dage. Det har været den primære diskussion, jeg har ført med mig selv; en træning må godt vare 1-1½ time, men jeg synes, det er vanskeligt at sætte tid og ressourcer af til en lang og (som jeg har det lige nu) kedelig løbetur på 2½ time.

De seneste dage har jeg så også (igen) fundet cyklen frem, og har været ude på et par ture. Her er det til gengæld ikke noget problem at finde lysten til at bruge 2-2½ time, i særdeleshed ikke, hvis det sker i selskab med andre, og det tænker jeg at bruge lidt tid i foråret på at finde.

Motion skal være sjov og for sjov. Som jeg beskrev i en blog tidligere, så har jeg i dén grad trænet målrettet og fokuseret tidligere i mit liv. Mit arbejdsliv er også meget målrettet og fokuseret.

I min verden nytter det ikke, at alt bliver alvor og panderynker. Derfor traf jeg beslutningen. Jeg fulgte lysten, kan man sige – med Warm Guns: ”Follow your Heart or fall/Lonely”.

Så 20. maj er jeg i stedet tilskuer til de andre løberes anstrengelser, og jeg vil være fuld af respekt for dem alle.

  1. Marchen jersild
    5. maj 2012 kl. 12:17

    Yes Lars!
    Rigtig beslutning. Nu skal du så bare i gang med noget mindful running hvor du glemmer alt om tiden og om at præstere og i stedet nyder turen og det at du KAN!
    Mange løbehilsener
    Marchen (langsom men glad løber)

    • 5. maj 2012 kl. 12:27

      Hej Marchen,
      Det var faktisk også dine inputs, der var med til at sætte tanker i gang om at nyde.
      Alt godt,
      Lars

  2. 5. maj 2012 kl. 13:49

    Decideret forkert beslutning. Du kan da til hver en tid gennemfør et marathon, Lars, det er jo kun tempoet, der bliver spørgsmålet. Og hvis motion skal være sjov, så er sluttiden vel lige meget.

    Hvis man ikke retter en fejl, begår man en ny. Så fat nu en mail til Nykredit og sig, at du var påvirket af svampe og underlige væsner fra det ydre rum, da du skrev den forrige. Og meld dig tilbage ind i kampen !

    Gør det for den 16-årige pige, som blev kørt ihjel i USA, Hun fik aldrig chancen. Du har den og vil sikkert få en fantastisk løb.

    Brug den !

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

