Forside > Cykling, Uncategorized > CYKLING: Dagen før Giro-dagen

CYKLING: Dagen før Giro-dagen

Som om vurderingen har været, at først når Superligaen er slut, er der cykling øverst på dagsordenen. Med mindre, naturligvis, at en dansk rytter eller et dansk holds rytter bliver taget for doping…

Der gik et par timer, da pressemødet i Herning var indkaldt 31. marts sidste år, og hvor rygterne om, hvad det var for en nyhed, der ville blive præsenteret dagen efter – altså 1. april – hvor de fleste i cykelkredse tænkte, at det måtte være en dårligt maskeret aprilsnar.

Sagen var, at cykelmiljøet hurtigt viste sig lige så utæt som altid, når det gælder at holde på hemmeligheder af den karakter; derfor cirkulerede historien om, at Herning ville blive værtsby for Giro d’Italia 2012 snart på forskellige websites 31. marts.

Jeg var den gang på Ekstra Bladet, og i løbet af aftenen fik jeg lavet en aftale med Hernings borgmester, Venstre-manden Lars Krarup, som jeg gennem årene har interviewet og talt med en del gange. Aftalen var, at han ville give et interview næste morgen inden pressemødet startede, og så kunne jeg lægge det ud på ekstrabladet.dk stort set i det moment, hvor pressemødet var i gang, og nyheden om Giroen til Danmark var lanceret.

I forbindelse med snakken næste morgen spurgte Krarup mig, om ikke Ekstra Bladet havde mod på at være mediepartner for Giro i Danmark?

Den slags lå ganske langt uden for min metier på avisen, så jeg gik til ledelsen af de kommercielle afdelinger og spurgte, og jeg nævnte det også for en af avisens chefredaktører. Kort tid efter stoppede jeg på Bladet for at arbejde som politisk valgt næstformand i Dansk Journalistforbund – men i disse dage bliver det tydeligt, at Ekstra Bladet valgte at takke nej til muligheden.

I stedet er BT sprunget på mediepartnerskabet, og i samarbejde med TV2 har avisen udsendt et ’Officielt Magasin 2012’ om Giro d’Italia. Og dagen i dag er i det hele taget spækket med Giro-relateret stof – i øjeblikket er jeg ude for tv-rækkevidde, men tidligere på dagen kunne jeg se i et supermarked, at rytter- og hold-præsentationen i Herning kørte direkte på tv, og i radioen hjemad kunne jeg sørme også høre, at P3 havde skruet sig ind på samme begivenhed.

To aviser – Ekstra Bladet og Jyllands-Posten – samt det officielle Giro-magasin fra TV2 og BT. Det italienske løb er i fokus i de danske medier

I det lys er det næppe forkert at tale om Giro-feber i Danmark. Morgenavisen Jyllands-Posten har udsendt en 24 siders Giro-i-Danmark-sektion, med fokus på Alex Rasmussens muligheder for og drømme om at vinde morgendagens prolog og dermed vinde den lyserøde førertrøje. Så vidt jeg kan se og huske, så vil det i øvrigt være første gang, en dansker kører i den legendariske trikot.

Min påstand er, at Giroen trods alt er mere ukendt stof end Tour de France

For danske fans og almindelige sportsinteresserede er Giro d’Italia således blevet ganske nærværende i de seneste uger. Men min påstand er, at Giroen trods alt er mere ukendt stof end Tour de France – og faktisk også mere ukendt end Vuelta España, der køres i september.

4 gange har jeg dækket Giro d’Italia som udsendt reporter, men altid i Italien og brudstykkevis – og sådan har det været for de fleste danske journalister gennem årene. Det skyldes, at kun ganske sjældent har danske ryttere kørt løbet med en reel chance for at vinde det eller gå på podiet, og selv om Bjarne Riis flere gange har stillet med favoritter til løbet (det var i Riis’ tjeneste, at Ivan Basso i 2006 vandt med en helt og aldeles uhørt stor margin til nummer 2) så har det alligevel fået en placering i nyhedsbilledet som noget sekundært.

Giro d’Italia er kommet til Jylland, og det er forsidestof over alt

Som om vurderingen har været, at først når Superligaen er slut, er der cykling øverst på dagsordenen. Med mindre, naturligvis, at en dansk rytter eller et dansk holds rytter bliver taget for doping…

Men nu er det omvendt. Giro d’Italia er kommet til Jylland, og det er forsidestof over alt. Ekstra Bladet udkommer oven i købet med lyserød top på sporten – i et par sæsoner var avisens sportssektion jo lyserød lige som Gazzetta dello Sport, men en redaktionel ændring i ledelsen førte til aflivning af dét fænomen.

Og hvordan er Giroen så kommet så højt op på nyhedsbarometret?

Det skyldes dygtigt arbejde både politisk af Lars Krarup og Horsens-borgmester Jan Trøjborg og deres kolleger, og af de involverede specialister med Joachim Andersen og Alex Pedersen fra Herning Cykelklub i spidsen. Og det skyldes massiv påvirkning fra arrangørernes mediepartnere, TV2 og BT.

Et regnestykke i Jyllands-Posten viser i øvrigt, at der er god raison i at hente løbet til Danmark. Det koster cirka 30 millioner kroner at afvikle – de penge betales af de berørte kommuner, Region Midtjylland samt den halvoffentlige Sport Event Danmark (der givetvis står bag udregningen af effekterne).

På indtægtssiden ventes en omsætning på 135 millioner kroner, og det skulle ifølge beregningerne give et skattemæssigt provenu på 35 millioner kroner. Man venter, at der i alt vil være omkring 250.000 tilskuere til cykelbegivenheden i Jylland i disse dage.

Og så kunne man selvfølgelig mene, at hvis det er så god en forretning, så burde de jo afvikle hele Giro d’Italia i Danmark…

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: