Forside > Atletik, Uncategorized > MARATON: Henrik Them mod nye mål

MARATON: Henrik Them mod nye mål

“Jeg har måttet erkende, at der er ting, jeg mangler i min bagage i forhold til sådan en opgave”

Fredag morgen trænede Henrik Them det meste af et par timer. Hvilket kan virke lidt underligt, for i søndags forliste han sin drøm om at kvalificere sig til OL i London, da han i London Marathon måtte udgå efter godt 25 kilometer.

Det underlige består i paradokset, at man jo godt kan miste lidt gejst og virkelyst, når alting går én imod. Og Henrik medgiver da også, at den seneste uge ikke har været den nemmeste at kapere.

”Jeg har måttet erkende, at der er ting, jeg mangler i min bagage i forhold til sådan en opgave. Jeg har ikke erfaringen, for jeg har ikke løbet så mange maratonløb – det er vigtigt at vide præcis, hvordan ens fysik reagerer, når man presser den helt ud,” siger Henrik.

Han måtte opgive at fuldføre, fordi han fra 20 til 25 kilometer fik sidesting og krampe i maven. Godt nok fastholdt han tempoet, men han måtte holde sig i siden og måtte stoppe efter 25-26 kilometer, og da han startede igen, fik han et kæmpejag i siden. Og det afgjorde tingene.

”Jeg troede, at det var væskeproblemer. Men mandag og tirsdag havde jeg fortsat ondt. Måske er det en irriteret muskel i maven, måske var det resultatet af et for hurtigt udlæg? Det kan også være, at fordi mine konkurrencesko ikke kompenserer for, at der er 1 centimeters forskel i længden på mine ben, så har jeg fået ondt – jeg ved det ikke, og jeg har ikke rigtig kunnet finde forklaringen,” siger Henrik.

“Hvis jeg havde været cykelrytter, havde jeg sagt, at jeg havde diamanter i benene”

Både han og Jesper Faurschou startede i sub-elite-gruppen – med en tid på 2.16-2.17 er man ikke eliteløber i London, må man forstå. Det gjorde, at de ikke havde mulighed for at varme op. Alligevel er Them ganske tilfreds med den første del af løbet:

”Hvis jeg havde været cykelrytter, havde jeg sagt, at jeg havde diamanter i benene. De første 5 runder jeg i 15,20 minutter, det var alt for hurtigt, men de næste 3 x 5 går i 16 rent, og det var lige efter bogen. Samtidig vidste jeg, at der var modvind de sidste 12, så der skulle gerne være lidt i banken. Så var det, jeg fik ondt i siden, men jeg passerede ½-maraton i 1.06,41. Den sidder lige i skabet, og det var rigtig godt, selv om folk bagefter har gjort meget ud af at fortælle mig, at det var for hurtigt,” siger Henrik.

Jesper Faurschou, der fuldførte løbet og siden er blevet indstillet endeligt til OL-udtagelse, lå i hælene på Henrik og fuldførte løbet i 2.17,38 timer.

“På lidt længere sigt bliver målet at gøre det så godt som overhovedet muligt til VM i ½-maraton på hjemmebane i København i 2014 – for en københavner som jeg bliver det ganske enkelt ikke større”

For Thems vedkommende har de seneste dage naturligvis både drejet sig om at kigge bagud og se på, hvad det mon var, der forårsagede, at han måtte opgive. Men hans tanker er også vendt fremad, og sammen med træner Heidi Jensen og andre rådgivere er han i færd med at tænke på resten af sæsonen.

Den skulle have stået i OL-forberedelsens tegn. Nu ligner det snarere deltagelse for fuld skrue ved VM i ½-maraton i Bulgarien til oktober, og så efter det en maraton som kan kvalificere ham til næste års VM i Moskva.

”Jeg har kig på Frankfurt maraton i slutningen af oktober. Det går ikke at løbe et maratonløb inden VM i ½-maraton, men det er til gengæld optimalt at udnytte formen bagefter til at løbe stærkt i et maratonløb. Så ambitionen er at satse på at klare VM-kravet i år. På lidt længere sigt bliver målet at gøre det så godt som overhovedet muligt til VM i ½-maraton på hjemmebane i København i 2014 – for en københavner som jeg bliver det ganske enkelt ikke større,” siger Henrik.

Den nærmeste fremtid er heller ikke afklaret endnu. Henrik Them er på det rene med, at han skal have flere maratonløb i dagbogen, så det er muligt, at han løber et maratonløb i foråret – alternativet er, at han udnytter sin fine form til at skrue op for tempoet og løbe hurtigt på 10 km.

Og så har han i øvrigt ikke opgivet drømmen om OL. Det er bare ikke i 2012, drømmen bliver til virkelighed, men først i 2016, det er en mulighed igen – i Rio de Janeiro i Brasilien.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

