Forside > Motion, Uncategorized > MOTION: Færdig som gårdsanger på rekordtid

MOTION: Færdig som gårdsanger på rekordtid

Vejret var skønt. Solen kun lige til stede, stort set ingen vind

IMG_9087

(Foto: Sparta Flickr)

Vejret var skønt. Solen kun lige til stede, stort set ingen vind

Det gode først – jeg forbedrede mig på dagens ½maraton. Har aldrig løbet så hurtigt før. 1.36,50 time hedder den officielle tid. Det er lige godt 3 minutter hurtigere, end jeg nogen sinde tidligere har løbet distancen.

Vejret var skønt. Solen kun lige til stede, stort set ingen vind. Tusinder af løbere denne søndag formiddag på Østerbro til endnu et af Spartas godt arrangerede løb. Og på trods af de mange var jeg på intet tidspunkt i fare for at træde andre ned, kollidere med nogle eller på anden vis lide overlast.

Der var ballon-løbere at følge. Normalt til søndagstræningen er fartholderne gearet til at løbe faste kilometer-tider, med 10 sekunders interval fra 4,10 helt til 6,30 min/km. Jeg havde tænkt, at jeg ville følge den fartholder, der løb 4,30 – men i løbet af lørdag fik jeg lidt kolde fødder og tænkte, at det måske var bedre at tage dem, der løb 4,40. Det ville under alle omstændigheder give en tid et pænt stykke under 1.40 time, og da jeg en gang løb 1.39,52, var det sådan set målet.

Så jeg måtte tage valget mellem 1.35 og 1.40 – og valgte det første

Men lørdag opdagede jeg så, at Sparta havde ændret taktik. Nu var der fartholdere, forsynet med balloner, gående for sluttiden. Så jeg måtte tage valget mellem 1.35 og 1.40 – og valgte det første.

Ifølge min Garmin-optegnelse af løbet (men den er ikke helt identisk på sluttiden, og måler tilsyneladende ikke lige så præcist som de officielle målinger) havde jeg ikke problemer med at følge tempoet de første 15 kilometer, som jeg passerede i 1.06,51 time. Så hurtigt har jeg ikke løbet den distance før – men så kom regningen sådan set også.

De sidste 6,1 kilometer tog mig knap 29 minutter, og det er jo en lidt lavere snittid. Men samlet altså kører jeg igennem med 4,35 i snit, så jeg er fuldt tilfreds. Og træt i stængerne.

Samtidig hæfter jeg mig ved, at jeg har løbet rigtig meget i de seneste uger. Siden starten af marts er det blevet til mindst 48 kilometer, og flere uger +60 kilometer. Mindst 5 ture (hertil kommer flere gange en eller to cykel- eller svømmeture) om ugen. Så jeg tænker, at jeg må være lidt ’nede’ og knap så overskudsagtig – og at det nok er årsagen til, at jeg rustede til sidst.

Men nu skal jeg jo så lige have en eller to laaange ture i sidste halvdel af april, før jeg kan begynde at trappe lidt mere ned frem mod 20. maj. Og i den forbindelse skal jeg også have fundet ud af, hvad pokker jeg skal tage for et tempo til løbet i København.

Med andre ord: Jeg fik et par gode svar i dag. Facit var ekstra godt. Men – for der er jo altid et men – det åbner for nye spørgsmål.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

