Forside > Motion, Uncategorized > MOTION: Dagen derpå

MOTION: Dagen derpå

Søndag formiddag er der med andre ord 6 uger, til kød- og kropstoget sætter i gang på Islands Brygge

I denne uge har jeg indtil nu løbet 5 ture på i alt 61 kilometer. Tænker, at jeg også vil løbe en tur i morgen. Det er feriedage, og derfor har det været muligt at sætte ekstra kilometer ind på træningsdagbogen. Også uden at det er gået ud over resten af familien – nogle gange kan meget træning godt blokere for fælles aktiviteter, men jeg har nu en meget forstående Frue, så det er normalt ikke et problem.

I særdeleshed fordi jeg jo valgte for en uges tid siden at melde mig til Københavns Maraton, har det været lidt vigtigt for mig at få løbet godt. Der er ifølge nedtællingen på løbets hjemmeside 42 dage til start – i morgen formiddag er der med andre ord 6 uger, til kød- og kropstoget sætter i gang på Islands Brygge. Arrangørerne i Sparta forventer et deltagertal på 12.000 – sidste år gennemførte 9.219, og antallet af tilmeldte var i samme størrelsesorden som det forventes i år, mens antallet af startende naturligvis var lidt lavere.

6 uger. Det er i virkeligheden ikke så lang tid. Derfor har jeg i den her uge brugt et par af turene på at finde det tempo, jeg tænker, jeg kan gennemføre løbet i; lige under 5,00/km, og da jeg (lang)fredag var ude på ugens længste tur, 23 kilometer, klokkede jeg 4,58/km. Men med til den historie hører, at der var rigtig meget rusk og blæst, så i særdeleshed den første halvdel af turen var noget af en udfordring.

Vel hjemkommet havde vi fået (inviterede) gæster. Så efter et bad gik vi ombord i påskefrokosten, med øl og snaps, og det blev sent, før jeg var i seng. Hvordan jeg kom der, husker jeg ikke helt – og det er i virkeligheden emnet i dag: Skal man løbe med tømmermænd?

Det valgte jeg at gøre her til aften. Stængerne var vanvittigt ømme, og jeg var træt og søvnig og burde måske have taget en lur i stedet.

Men jeg har egentlig altid løbet dagen derpå. Hvis vi har været et sted og har taget taxa hjem, løb jeg ud efter bilen. Eller også har jeg bare løbet en tur. På en måde straffet mig selv på god, gammel protestantisk vis for at have tilbragt en aften på vulkaner og i fristelse…

Spørgsmålet er, om det nytter noget? Om løb har en effekt i træningsmæssig øjemed, eller om kroppen i virkeligheden havde bedre af at slappe af?

Jeg googlede det, og kan se, at flere af motionsbladene og –siderne har beskrevet fænomenet. Ifølge iform.dk er det ingen god ide:

Spørgsmål
Kan jeg løbe mine tømmermænd væk?

Svar
Nej, tværtimod. Tømmermænd skyldes ofte, at du er dehydreret og har mistet en masse vitaminer og mineraler. En løbetur dagen derpå vil få dig til at miste endnu mere væske og mikronæringsstoffer. Det kan gøre din hovedpine værre og give ømme muskler. I værste fald risikerer du at få hedeslag.

Drik hellere masser af æblemost og vand, få lidt at spise, tag en middagslur, og gå så en stille tur i skoven.

Men Aktiv Træning ser anderledes på det:

Spørg os

En druktur efterlader kroppen dehydreret og drænet for vitale salte.

Derfor er risikoen for krampe eller kollaps større, når du har tømmermænd. Nøjes med let og forfriskende træning, hvis du gerne vil i træningstøjet dagen efter en lang bytur.

Så måske er det bare op til én selv at afgøre. Jeg tror også, det handler om, hvor god form, man i forvejen er i.

Og så er det næppe formfremmende forud for maratonløb om 6 uger at tage alt for mange påskefrokoster eller det, der ligner, i den kommende tid. Jeg husker fra Politikens forskellige beskrivelser af motion, hvordan flere af debutanterne i maratonløbet fra tid til anden har fortalt, at de faktisk lagde al alkohol på hylden i hele optræningsperioden frem til løbet.

”Kan du godt tage imod det, når du er næstformand i Dansk Journalistforbund?”

Det mønster, jeg har fulgt de foregående gange før et maratonløb, har været, at jeg skruede gradvist ned for forbruget i ugerne frem mod løbet. Sådan tror jeg også, det bliver denne gang, og de sidste par uger vil jeg nærmest være afholdende, tror jeg. Men en decideret alt-eller-intet-politik har jeg ikke tænkt at bruge, lige som jeg heller ikke gør specielt meget ud af min kost frem mod løbet – jeg spiser, som jeg altid har gjort det, men forsøger dog at følge hovedmåltiderne hver dag (særligt i weekenderne har jeg ofte kun spist 2 måltider).

Summa summarum: Dagen derpå behøver efter min opfattelse ikke være træningsfri. Men man må indse, at man næppe løber personlige rekordtider.

Til slut en helt anden ting.

Jeg mødte en kollega i dag i et stormagasin, og vi stod og sludrede lidt. Jeg fortalte, hvordan jeg havde løbet langt i går, han havde løbet Berlin ½maraton i søndags, og så fortalte jeg, at jeg har tilmeldt mig maratonløbet i København.

Det har jeg, som beskrevet forleden, blandt andet gjort, fordi vores bank, Nykredit, har tilbudt mig et startnummer. Nykredit er hovedsponsor for løbet.

Kollegaen spurgte:

”Kan du godt tage imod det, når du er næstformand i Dansk Journalistforbund?”

Han tænker det ud fra en etisk synsvinkel. Jeg har ikke set det på den måde – mit ræsonnement har været, at jeg har fået tilbuddet, fordi jeg er (god) kunde hos Nykredit. Ikke fordi jeg har posten som næstformand lige nu.

Men det har da cirkuleret i hjernebarken i eftermiddag, hvad han spurgte om. Og I må meget gerne lige give en melding til mig, om jeg er på ret spor eller ej. Idet jeg ikke ønsker at gøre noget galt.

  1. 7. april 2012 kl. 20:51

    Tak for et dejligt indlæg.
    Så længe du har styr på kasketterne, synes jeg det er helt fint at modtage et nummer.

    Jeg træner med Arbejdernes Landsbank og får derfor et nummer til BT1/2 maraton. De giver endda også en trøje, og selv om de siger det er frit om vi vil have den på, fik jeg da også lige lidt at tænke over. Jeg har eget firma og vil helst lufte min firmatrøje “Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen”, men kan jeg nu tillade mig det?

    Jeg vælger at følge mit hjerte på dagen. Så må jeg se hvilken trøje jeg har på?
    Måske ses vi. Jeg løber også maraton d. 20.maj.

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

