Forside > Motion, Uncategorized > MOTION: Den vanskelige motivation

MOTION: Den vanskelige motivation

”Jeg har også købt et par nyt Mizuno-løbesko. Jeg prøvede flere forskellige modeller i City Sports i Cambridge og endte med at købe samme model, jeg har brugt under træningen. Den er let, og puden i sålen er lidt hård, hvilket betyder, at den ikke er særlig behagelig i starten. Jeg har en naturlig tillid til sko, som ikke har alle mulige smarte finesser, men det er selvfølgelig min personlige præference. Folk har forskellig smag. Jeg talte engang med en salgsrepræsentant fra Mizuno, som lidt undskyldende sagde: ”Vores sko er kedelige og ikke særlig iøjnefaldende, men vi satser på kvalitet snarere end kærlighed ved første blik.” Jeg ved præcis, hvad han mener. Skoene har ingen sjove detaljer, er ikke specielt moderigtige og har ingen fancy reklameslogans. De appellerer næppe til den almindelige forbruger (sammenlignet med en bil ville de nok svare til en Subaru), men deres såler er pålidelige og solide, og man står godt fast i dem. Alt i alt udgør de upåklagelige partnere i et toogfyrre kilometer langt løb.”

(Af Haruki Murakami: Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe – s. 95)

Den japanske forfatter Haruki Murakami er ikke blot en ofte nævnt kandidat til Nobelprisen i litteratur, men også en ivrig maratonløber. Det skrev han for nogle år siden en bog om, som jeg har taget ovennævnte citat fra.

Murakami skriver stort set ikke om løb som en udstyrssport. Han har ovenstående forholdsvis kontante tilgang til sine nye løbesko, og ellers omtaler han tøj- og sko-delen som noget, der nærmest er overflødigt. Man kan løbe i gamle sko og bomuldstrøje, forstår vi efter gennemlæsningen af bogen.

Løb handler om sundhed og velvære. Men det handler også om udstyr, gadgets, udseende og appel

Nu behøver man jo kun bevæge sig ud til den nærmeste lokale løberute i fritimerne for at se, at det ikke er sådan, opfattelsen er her i Danmark. Løb handler om sundhed og velvære. Men det handler også om udstyr, gadgets, udseende og appel – der er modefarver i tøjet og skoene, og der er hele tiden nye dimser, der kan købes for at måle ruten eller forsyne ørerne med musik. Når solen begynder at skinne, skal der nye solbriller til, og i år har kompressionsstrømperne fået en anden kulør…

Jeg er selv motionist til den lidt besatte side, og det betyder, at jeg gerne løber 3-4-5 gange om ugen. I 2011 løb jeg samlet set knap 1900 kilometer, det svarer til godt 150 kilometer om måneden.

Men det tal dækker over meget store udsving. Enkelte måneder løb jeg stort set ikke, mens jeg i andre løb mere end 200 kilometer; på grund af travlhed eller som følge af manglende motivation oplever jeg perioder, hvor jeg ikke kommer af sted.

Sådan en periode har jeg endnu ikke haft i 2012. Januar og februar gik fint, og i marts har jeg stort set været ude hver dag, og har passeret 200 kilometer – samt været af sted på tre ture på racercyklen – og som sådan er det en god gænge, hvor jeg løber, fordi det føles rigtigt.

Men jeg er også ramt af bacillen om at have det rette udstyr. Fruen gav mig et Garmin-ur i fødselsdagsgave i fjor, og det bruger jeg hver eneste dag, jeg er ude. Tjekker målingerne undervejs, holder dagens præstation op mod gårsdagens eller sidste uges og uploader excesserne til endomondo-profilen, så jeg netop kan vide, at det blev til 8,77 kilometer i morges med en snittid på 4,43 minutter/kilometer. Ikke mere, ikke mindre.

Mit tøj er lidt slidt, og jeg tænker, at jeg ikke behøver det nyeste nye, for jeg har masser af gamle trøjer og tights, der fungerer helt fint efter deres formål. Men hvis jeg en dag er faldet for fristelsen til et godt tilbud, så virker indkøbet også meget motiverende – så skal jeg lige ud og prøve en tur med den ny jakke eller de ny bukser på…

I seneste udgave af Euroman fokuserede bladet på cykelryttere, cykelmotion og hele den kultur, der er omkring denne sport. Blandt andet med 36 meget underholdende råd om påklædning, opførsel, takt & tone for cykelryttere og andet godtfolk på to hjul og fuld fart.

Jeg har tænkt, om løb får noget af det samme kult over sig? Det tror jeg ikke. Løb er på sin vis mere benhårdt og koncentreret – på cyklen kan man bruge nogle timer, og pulsen er ofte ikke højere, end at man godt kan nå at passiare med sidemanden. Men hvis den skal ha’ gas i løbesko (eller på bare fødder, som det er blevet moderne) er der ikke luft til snak. Her må netværkeriet foregå efter anstrengelserne, og gode råd om den rette påklædning bliver hurtigt glemt i svedorgiernes dampende skyer.

Så kunne man prøve ’verdens bedste løbesko’, og så kunne de købes der fra bagsmækken

På den måde er løb en mere oldschool motionsform. Det var i sin tid ikke tænkt som udstyrssport. En gang var det faktisk bomuldstrøje og flade sko. Det kom jeg til at tænke på, da en stak reklamer landede i dag i posten. Én af dem var en brochure for sportstøj, og der var tilbud på nogle ’gamle’ New Balance.

I min barndom var jeg medlem af Vejle Idrætsforening. Her havde nogle af seniorerne kastet sig over maratonløb, og én af dem havde været til New York Marathon i 1977 eller 1978. Her havde han – Thorkild Bo, senere formand for VIF – set sig skør på New Balance-sko, og han opsøgte fabrikken for at få lov at importere skoene til Danmark.

Thorkild, en skolelærer fra det østjyske, fik sgu’ lov! Så i de følgende år kunne løbere over hele landet i forbindelse med motionsløb se sig opsøgt af Thorkild, som i sin gamle Volvo Amazon stationcar kørte rundt med bagagerummet fyldt af New Balance. Så kunne man prøve ’verdens bedste løbesko’, og så kunne de købes der fra bagsmækken.

I dag er New Balance lidt mere high Street, og løb er en udstyrssport. Hvor nyt udstyr er en motivator, uanset hvad Haruki Murakami siger. Og derfor glæder jeg mig til mine nye sko, der kom i dag:

  1. Heri Ziska
    29. marts 2012 kl. 23:00

    Dyrker vi motion fordi vi vil opnå sundhed og velvære eller fordi samfunder forventer at vi gør?

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

