Forside > Atletik, Uncategorized > ATLETIK: Them på vej på nedtrapning

ATLETIK: Them på vej på nedtrapning

I den seneste tid, hvor jeg har trænet helt i bund, har jeg flere gange måttet tvinge mig selv til at spise

”Da jeg gik i seng natten til onsdag, havde jeg ikke lige regnet med, at der ville komme så meget opmærksomhed om min deltagelse i London Marathon.”

Henrik Them smågriner lidt i telefonen. Det er fredag eftermiddag, om to dage skal han løbe DM 10 kilometer på Østerbro i København, og ugen, der gik, har givet masser af blæst om hans spinkle person.

Det skyldes, at han i tirsdags opdaterede sin blog med et par betragtninger om løbet i London 22. april. Her er han ikke hurtig nok til at kvalificere sig til retten til at drikke sin egen væske, men må nøjes med det vand eller sukkerdrik, som arrangørerne stiller frem – og når man er eliteløber på olympisk niveau, er det en streg i regningen.

Henrik skrev:

Væsken er et altafgørende element. Det er ikke nok bare at drikke vand på et så langt løb som maraton. Nej, man skal drikke væske med en fornuftig sukkeropløsning ellers vil man få problemer undervejs fordi ens depoter bliver tømte, og det vil medføre, at man går ned i tempo. Jeg kan selvfølgelig løbe med væsken på mig (væskebælte), men det er ikke optimalt at have ekstra 1-2 kilo at slæbe rundt med. Jeg kan også drikke den væske, der bliver stillet ud. Der vil sikkert være noget med sukker, men her vil jeg være uden chance for at vide, hvad det helt reelt indeholder, og det er heller ikke nemt at drikke af et plasticbæger med 19 km i timen. Jeg har i hvert fald ikke lært det. Jesper (min ven og konkurrent i London) har heller ikke personlig væske. Så ikke nogen forskel der.

Historien blev grebet via Facebook og andre sociale medier af nyhedsbureauet Ritzau, og i løbet af onsdag formiddag var Henrik Them på stort set samtlige nyheds-websites i Danmark. Ikke lige en behandling, danske maratonløbere er vant til.

Men på trods af, at atletikforbundet DAF lovede at gå ind i sagen, er Them realist:

”Der sker ikke mere i den sag. Det er, som det er, og dermed tror jeg, at London Marathon er det eneste løb i hele verden, der har den slags regler, som gør, at jeg ikke vil kunne få min egen væske. Jeg må nemlig ifølge reglerne ikke få rakt en dunk af tilskuere, det vil blive tolket som muligt snyd, og så risikerer jeg diskvalifikation.”

”Hvor meget væske drikker du egentlig på et maratonløb?”

”I Berlin, da jeg løb 2.17, drak jeg 200 milliliter vand med en 3 procent sukkeropløsning for hver 5 kilometer. Altså i alt 1½ liter undervejs, og jeg havde det rigtig godt hele vejen. Det handler om ikke at mangle sukker, så kan dit hoved også følge med.”

”Hvor meget vil det betyde, hvis det bliver ekstraordinært varmt – for eksempel 20 grader?”

”Det vil ikke genere mig. Jeg har det fint i varme, fordi jeg er en let løber,” siger Henrik.

Han vejer ikke meget, men må gerne blive endnu lettere, og han siger om sig selv, at han er ’forholdsvis fokuseret’ på sin vægt. Sådan er det for mange elitefolk – de har et forhold til mad, som er lige dele videnskabeligt og passioneret, lige dele på kanten af det sygdomsbetonede, hvor de sulter som en fotomodel og spiser som en bjørn med jævne mellemrum.

”I den seneste tid, hvor jeg har trænet helt i bund, har jeg flere gange måttet tvinge mig selv til at spise. Jeg havde ikke lyst, men for at have energi i kroppen til at træne hårdt var det nødvendigt.”

Der er ét overordnet mål for søndag: Jeg skal ikke styrte

Den intensive træningsperiode er ved at være slut. Om en uge er det tid til at trappe ned, for så er der 3 uger tilbage til London Marathon; det vil sige, at når der på søndag er DM på 10 kilometer landevej i København, stiller Henrik til start i en bragende god form, men med en krop, der er gennemtæsket og træt, og det vil hans indsats givetvis bære præg af.

”Normalt vil jeg jo betegne mig selv som favorit på søndag. 10 kilometer ligger rigtig godt til mig, og jeg vil umiddelbart forvente, at jeg skulle vinde. Men jeg fokuserer alt på London, så jeg kan kun løbe mellem 90 og 95 procent på søndag. Jeg er ikke frisk til det.”

”Hvordan er det egentlig, for du er jo også konkurrencemenneske om en hals?”

”Det må man være professionel omkring. Jeg koncentrerer mig om mig selv og forholder mig ikke til andre – heller ikke til Jesper Faurschou, for vi er hver for sig i en meget hård træningsperiode, så vi kan ikke sammenligne os med hinanden på søndag. Grundlæggende er det min opgave søndag at se, hvordan mine ben har det – og hvis jeg er frisk, vil jeg selvfølgelig prøve at præge løbet,” siger Henrik.

Løbet foregår på en 1,6 kilometer rundstrækning ved Øster Allé og Fælledparken på Østerbro, og det er en meget hurtig strækning: Helt flad, med fire sving og ellers ligeud.

”Det er en publikumsvenlig rute, men den er lige det korteste. Vi skal løbe godt 6 omgange, og derfor vil der komme en masse overhalinger. Det er jeg faktisk lidt nervøs for. Det er en faktor, hvor jeg ikke selv har kontrollen – jeg ved ikke, om den, jeg overhaler, træder ud foran mig, og der er ét overordnet mål for søndag: Jeg skal ikke styrte, jeg skal ikke ned på asfalten.”

De 3 sidste uger op til OL-kvalifikationsforsøget i London skal Henrik naturligvis stadig træne. Men intensiteten og mængden bliver sat ned, og fokus skal i den sidste periode være at tabe yderligere 1½ kilo. Netop nedtrapningen kan være mentalt vanskelig at håndtere, fordi de toptrænede sportsfolk kan føle, at de er ’dovne’ eller ’snyder’.

”At trappe ned er på sin vis hårdere end at træne hårdt. Det er akavet for kroppen at skulle vænne sig til ikke at træne, men at slappe af. Men jeg glæder mig også. Jeg fokuserer på mig selv og skal bare ramme 22. april i en tilstand, hvor jeg kan løbe 100 procent – eller så tæt på som muligt – hele vejen,” siger Henrik Them.

DM-løbet på Østerbro starter 14.15 for mændenes vedkommende.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

