Forside > Atletik, OL London 2012, Uncategorized > Maratonmandens olympiske ambitioner kræver store ofre

Maratonmandens olympiske ambitioner kræver store ofre

For eksempel skal jeg på tirsdag løbe intervaller. 15 x 1000 meter med 3,00 min/km, med 1 minuts pause mellem hvert interval

Henrik Them har en drøm. Han vil gerne til London og løbe maratonløb 2 gange i år.

Den første deltagelse er sikret. Den finder sted, når det klassiske løb i den engelske hovedstad afvikles 22. april. Her har Them fået en startplacering i det fine selskab af hurtige væddeløbere – og hvis han opfylder sin ambition med dét løb, så klarer han samtidig OL-kravet og sikrer sig dermed plads i feltet i London til sommer.

Jeg ringede til Henrik for at høre lidt om, hvordan han træner frem mod april-løbet, som i øvrigt rummer den finesse, at en anden dansk deltager er Jesper Faurschou, der i princippet har kvalificeret sig til OL i maraton – men idet hverken Jesper eller Henrik har klaret A-kravet på 2.15,00 timer, er der indtil videre kun én billet til Danmark. Hvis de begge løber under 2.15 i London, kan de begge udtages – men der er lagt op til en head-to-head mellem to af dansk idræts mest ekstremt trænende udøvere.

”Det er klart, at det er en speciel situation. Men jeg synes også, det er godt, fordi det så kan blive afgjort ud fra fuldstændig sammenlignelige vilkår; hvis nu den ene løb i London, og den anden i Rotterdam (løbes weekenden før, LW) ville der jo være meteorologiske forskelle, ruterne er forskellige og så videre. Nu må vi afgøre det i London, og jeg satser så også på at løbe under 2.15,00.”

”Jeg har meget stor respekt for Jesper, og jeg forbereder mig lige nu ikke specifikt på ham. Jeg træner med det sigte, at jeg skal finde min egen rytme og kunne holde den hele vejen. Og derfor er det svært for mig at vide, hvor hurtigt jeg skal løbe for at slå ham – jeg må løbe mit eget løb,” siger Henrik Them.

Han debuterede på maraton sidste år i Berlin, og det blev til flotte 2.17,47 i debut’en. Det er 47 sekunder fra B-kravet, men stadig en evighed fra London til sommer.

Siden løbet i den tyske hovedstad i september sidste år har Henrik Them derfor forberedt sig målrettet og med et tonstungt register af intervaller og kilometer på træningsdagbogen. Hele januar var han stort set på træningslejr i Sydafrika, men lige så godt den forløb, lige så tungt har det været at komme gennem februar:

”Februar var hård for mig. Mentalt var det vanskeligt at komme hjem fra 35 graders varme og et forløb, hvor hvert eneste træningspas sad lige i skabet, og hjem til Danmark til frost og glatte veje og mørke. Fysisk var det svært, fordi jeg var med i et 10 kilometer løb i Holland (12. februar), og her fik jeg problemer med baglåret. De sidste 5-6 kilometer gjorde det ondt hver gang, jeg trådte, så det var ikke optimalt.”

”Heldigvis er det gået i sig selv igen. Men jeg blev også syg i februar og mistede 4 træningsdage på dén konto. Man bevæger sig på en knivsæg, når man træner så meget, og det var måske kroppens måde at sige stop på,” siger Henrik.

Men han er for længst tilbage i fuldt firspring, og hans træningsplan er ekstrem og fortæller sin egen lille historie om, hvad der skal til for at kvalificere sig til OL i London.

”Det centrale i min uge ligger i weekenden, hvor jeg fra lørdag morgen til søndag middag i løbet af de godt 24 timer løber 60 kilometer fordelt på flere træningspas. De skal løbes i maraton-tempo, det vil sige 3,12 minutter per kilometer, og søndag formiddag løber jeg omkring 30 kilometer, hvor jeg starter med at være slidt – det er en rigtig god og hård metode, når man starter med, at kroppen ikke er helt restitueret.”

Som om det ikke er nok, så ligger der også en rigtig stor klump om tirsdagen.

”For eksempel skal jeg på tirsdag løbe intervaller. 15 x 1000 meter med 3,00 min/km, med 1 minuts pause mellem hvert interval.”

”Løber du så de intervaller på bane?”

”Nej, det er allerbedst på grus, anden prioritet er asfalt. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er det på banen. Men jeg gør generelt meget ud af, at forholdene ligner dem, jeg skal løbe under til konkurrence,” siger Henrik.

”Det er så også det, der er vanskeligt lige nu, hvor det blæser meget i Danmark. Så er det svært at få forholdene til at være ens hver gang. Rytmen er vigtig at finde. Jeg løber sjældent med pulsmåler, og aldrig i løbene – det stresser, når det gælder, hvis man skal holde øje med flere ting. Det handler om at tænke positivt og om at finde balancen,” siger Henrik.

”Motionister, der vil prøve kræfter med en maraton, har typisk en udfordring i forhold til at holde koncentrationen hele vejen og holde de negative tanker på afstand. Har du også det?”

”Jeg tænker generelt meget på, at jeg vil undgå det negative. Ofte træner jeg alene, fordi intervallerne og kvalitetstræningen har nået et niveau, hvor jeg ikke rigtig kan finde andre at træne med, men på de andre dage kan jeg godt træne med andre. Men jeg vælger generelt folk og træningspartnere fra, hvis de tænker for negativt. Når nogle taler om, hvor hårdt det er, eller hvor ondt det gør, så spreder det negative sig, og det kan man ikke bruge til noget.”

Henrik fik forleden tilsendt de sko, han skal løbe London Maraton i. Det er et par Nike-sko, som jeg har fået lov af Henrik til at låne billedet af. Og det er et par sko, der signalerer Formel 1-race og Full Speed Ahead.

”De vejer 140 gram, og de er superfede. Jeg har meget smalle ankler, og derfor har jeg længe ledt efter en model, der sad ordentligt. Den fandt jeg sidste år, og den her model er så næste trin i udviklingen. Den kan slet ikke fås i Europa, men er fundet specielt til mig. De vejer 30 gram mindre end de forrige, og det er alt sammen væsentligt – lige som jeg skal tabe mig lidt mere inden London Maraton, skal jeg også barbere alt overflødigt væk, og der betyder 30 gram også noget,” siger Henrik.

”Men hvorfor så ikke tage skoene af og løbe i bare fødder – det gør flere og flere motionister jo?”

”Det tør jeg ikke gøre. Jeg kan sådan set godt se, at det kan være sundt og godt at løbe barfodet, men det kræver meget tilvænning, og det har jeg ikke tid til lige nu, hvor alt er rettet mod London Maraton,” siger Henrik Them.

Hans personlige rekorder kan ses her. Jeg har tænkt at vende tilbage til Henrik et par gange inden London, lige som jeg også forsøger at få aftaler med andre danskere, der er på vej til OL – i hvert fald på vej i deres drømme og ambitioner.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 10. marts 2012 kl. 09:45
  2. 11. marts 2012 kl. 19:35
  3. 21. marts 2012 kl. 07:06

Skriv et svar

