Forside > Atletik, OL London 2012, Uncategorized > Et kig i værktøjskassen

Et kig i værktøjskassen

I går skrev jeg lidt om mine forventninger til dansk atletik i relation til OL i London. Da jeg havde linket på Facebook til indlægget, fik jeg kort efter en reaktion fra Thomas Cortebeeck, som er en central mand i dansk atletik – netop i relation til OL-ambitionerne. Han er træner for højdespringeren Janick Klausen, som i min optik er tæt på en OL-billet i løbet af foråret, og han deler adresse – og mig bekendt også morgenkaffe etc. – med Sara Slott Petersen, der allerede har løst adgang på 400 meter hæk.

Jeg havde blandt andet skrevet om nogle af dem, der efter min mening står og banker på for at få en billet til legene. Én af dem er højdespringeren Janick Klausen fra Aarhus 1900, om hvem jeg skrev:

Janick Klausen, højdespring. Den unge mand fra Aarhus stod lidt i stampe i 2011, og det skyldtes primært skader. I januar klarede han 2,25 meter i sit hidtil eneste inde-stævne, men hvis han passer på sig selv, vil OL-kravet på 2,28 meter formentlig ikke være et problem i løbet af foråret. Klausen har alle muligheder for at blive RIGTIG stor i løbet af 2-3 år, og det vil kun bidrage til hans modning, at han kommer til London

I løbet af dagen kom så Thomas’ reaktion, som jeg tillader mig at citere her i sin helhed:

Tak for en god blog, Lars.
Er dog nok lidt uenig at Janick stod i stampe i 2011, men jeg er jo også håbløst farvet. I 2011 tangerede Janick den danske rekord i højdespring under indendørs EM i Paris ved at springe 227 cm (PR med 5 cm ift. 2010). Det gav endvidere en samlet 7.plads.
Du har dog helt ret i, at han har døjet en masse med 2 fodskader i løbet af udendørssæsonen. Ikke desto mindre endte han med at slå udendørs PR med 4 cm, da han sprang 225 cm og vandt sølv til Junior EM i Tallinn.
Hans fulde potentiale er langtfra udløst, og om hvorvidt det lykkes afhænger i høj grad af en succesfuld, men svær transition fra talentfuld ungdomsaktiv til succesfuld senioraktiv.

Mit svar til Thomas var:

‎@Thomas – jeg er faktisk enig i dine nuanceringer. Min pointe var mere rettet mod, at Janick efter inde-sæsonen for et år siden (men det var jo ’11, det ved jeg..) “stod til” endnu mere end 2.25. Den fremgang blev forhindret af skaderne, ser det ud til

Men jeg synes godt, jeg vil prøve at detaljere den forklaring lidt. For Thomas sætter fingeren præcis på det punkt, der i alle mine år som (sports)journalist har givet flest reaktioner, flest overbærende smil fra eksperter og kendere, og som måske også har åbnet for mest eftertanke hos mig. Det er punktet mellem, at i en avis, et magasin, tv-indslag eller hvor man nu ellers arbejder journalistisk med tingene, er der kun begrænset plads – men man vil som journalist også gerne favne mest muligt og give et så facetteret billede som muligt af virkeligheden, som man ser den.

Når Thomas beskriver Janicks 2011-sæson som én, der ikke stod i stampe, er der jo fuldt belæg i statistikken for det. Når jeg beskrev Janicks sæson 2011 som én ,der stod i stampe, var det, fordi den unge mand efter min mening indgød så enormt store forhåbninger med sin 7. plads i Paris med 2,27 – kort efter, at han i øvrigt var kommet ud af en periode med skader.

Hvis der er en sandhed, ligger den måske midt imellem. De fleste atletikfolk vil vist mene, at den ’rigtige’ sæson er den under åben himmel; i et par år havde jeg sprunget bedre indendørs end udendørs, og først, da jeg matchede det udendørs, følte jeg, at jeg havde klaret højden ’rigtigt’. Måske har Janick og Thomas det på samme måde, måske ikke.

Sandheden er, at jeg jo ikke har spurgt dem. En blog er jo et sært miskmask af journalistik, fakta, egne kæpheste og muligheden for ikke at spørge nogen, inden man skriver. Min blog er et fritidsprojekt, hvor jeg har tænkt mig at skrive om alt og intet fra sportens verden i min optik; herunder måske også noget om den journalistiske tilgang til tingene. Men derfor kunne jeg jo godt have gjort mig mere umage i dette tilfælde.

Men det lille eksempel viser også, at hvis man anvender de traditionelle journalistiske metoder, hvor tingene – af pladshensyn og som resultat af, at nogle detaljer skal journalisten simpelt hen påtage sig at spare læserne for – bliver skåret til som et lille billede af den store virkelighed, så kan sportsfolkene godt føle sig misforstået.

Og for nu ikke at træde eventuelle kolleger, der måtte læse med her, over tæerne, hvis de føler, jeg med dette forsøg på en brugsanvisning skærer alle sportsjournalister over én kam, skal jeg huske at sige, at eksemplerne er fra min egen verden og ’karriere’.

I øvrigt har det været en fin weekend for de danske atletikfolk. Som nævnt i går klarede Caroline Bonde Holm OL-kravet i stangspring fredag.

Lørdag forbedrede Andreas Bube sig for tredje gang i år på 800 meter, da han sluttede nummer 2 i Gent med 1.47,50. Morten Jensen sprang i Birmingham og blev nummer 6 i stærkt selskab med 7,62 meter (kun ét gyldigt forsøg af de 6), og Mikkel Marek Nielsen og Rasmus W. Jørgensen i stangspring i Potsdam klarede 5,32 og 5,22.

I næste weekend er der i øvrigt DM-inde i Skive. Hvis du er på de kanter, så gå hen og se, hvad sporten har at byde på i 2012

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

